REGULAMIN PRACOWNI BIOLOGICZNO- CHEMICZNEJ
regulamin_pracowni_biolgiczno-chemicznej.pdf
REGULAMIN PRACOWNI
BIOLOGICZNO- CHEMICZNEJ
w Szkole Podstawowej
w MłynarachI Przepisy ogólne
1. W pracowni biologiczno- chemicznej uczniowie mogą przebywać tylko w obecności nauczyciela. Zabrania się uczniom wchodzenia na zaplecze pracowni bez wyraźnego polecenia nauczyciela.
2. Podczas zajęć należy postępować dokładnie według wskazówek podanych przez nauczyciela.
3. Doświadczenia można wykonywać tylko na wyraźne polecenia nauczyciela.
4. Zabrania się w pracowni biologiczno- chemicznej próbowania jakiejkolwiek substancji. Substancje chemiczne wolno dotykać lub
wąchać jedynie za zgodą nauczyciela.
5. Każdy uczeń jest odpowiedzialny za utrzymanie porządku na stanowisku pracy. Na ławkach mogą się znajdować wyłącznie przedmioty niezbędne do pracy. Torby, plecaki czy płaszcze nie mogą stanowić zagrożenia.
6. W pracowni biologiczno- chemicznej niedozwolone jest jedzenie
i picie. Produktów spożywczych nie wolno kłaść na ławkach.
7. Z pracowni nie wolno wynosić substancji chemicznych ani sprzętu bez pozwolenia nauczyciela.
8. Jeżeli uczeń zauważy uszkodzony sprzęt, szkło laboratoryjnym lub wyposażenie powinien natychmiast zgłosić to nauczycielowi.
9. W razie wypadku lub pożaru należy powiadomić nauczyciela. Każdy uczeń powinien znać miejsce, gdzie w pracowni znajduje się zestaw pierwszej pomocy, gaśnica, koc gaśniczy itp.
10. O każdym nieszczęśliwym wypadku (skaleczenie, poparzenie, nieplanowane zapalenie się substancji, rozlanie lub rozsypanie związku chemicznego, rozbicie naczynia itp.) należy niezwłocznie zawiadomić nauczyciela i podać okoliczności wypadku.
11. W razie kontaktu substancji chemicznej ze skórą, oczami lub odzieżą, należy przemywać zanieczyszczone miejsce dużą ilością bieżącej wody, przez co najmniej 15 minut.
12. Wszyscy uczniowie podczas wykonywania doświadczeń muszą przestrzegać podanych poniżej przepisów bezpieczeństwa.
II. Przepisy bezpieczeństwa dotyczące wykonywania przez uczniów doświadczeń chemicznych
Przed przystąpieniem do wykonywania doświadczenia uczniowie powinni:
1. Zapoznać się z:
a)dokładnym opisem doświadczenia;
b)właściwościami używanych substancji, stwarzanymi przez nie zagrożeniami oraz bezpiecznym sposobem postępowania z nimi;
c)zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wykonywania
doświadczenia i ściśle ich przestrzegać.
2. Pamiętać o:
a)założeniu niezbędnych środków ochrony osobistej (fartuch, okulary ochronne, rękawice), zgodnie z poleceniem nauczyciela;
b)pobraniu niezbędnego sprzętu i odczynników oraz przygotowaniu miejsca pracy zgodnie ze wskazówkami nauczyciela;
c)spięciu długich włosów;
d)zdjęciu lub zabezpieczeniu (np. poprzez założenie fartucha) luźnej odzieży, chustek, wisiorków itp., by nie stwarzać niepotrzebnego zagrożenia.
3. Sprawdzić czy:
a)używany sprzęt jest sprawny;
b)szkło laboratoryjne jest czyste i nieuszkodzone;
c)substancje wykorzystywane w doświadczeniu są opatrzone prawidłowymi etykietami, zawierającymi informacje
o zagrożeniach;Podczas wykonywania doświadczeń należy pamiętać, że:
1. Wykonywane doświadczenie można rozpocząć tylko na wyraźne polecenie nauczyciela.
2. W trakcie przeprowadzania doświadczeń należy skoncentrować się na nim, zachować spokój i nie prowadzić głośnych rozmów. Jeżeli uczeń chce omówić przebieg doświadczenia z nauczycielem lub innym uczniem, powinien to robić ściszonym głosem.
3. Nie wolno samodzielnie modyfikować wykonywanych doświadczeń w tym zwiększać ilości stosowanych odczynników, bez uprzedniego zezwolenia nauczyciela.
4. Należy ściśle przestrzegać reguł wykonywania podstawowych czynności laboratoryjnych (przelewanie, ogrzewanie itp.), zasad postępowania z substancjami niebezpiecznymi oraz instrukcji obsługi urządzeń znajdujących się w pracowni.
5. Nie wolno pozostawiać żadnych substancji w naczyniach bez
etykiety (opisu).
6. Po użyciu należy natychmiast zamknąć wszystkie butelki i słoiki.
7. Jeżeli są jakiekolwiek wątpliwości jak postępować w trakcie wykonywania doświadczenia lub zaobserwuje się jego nieoczekiwany, nietypowy przebieg, natychmiast należy poprosić nauczyciela o radę.
Po zakończeniu doświadczenia należy:
1. Zagospodarować odpady chemiczne po doświadczeniach w sposób podany przez nauczyciela. Szczególnie ostrożnie należy postępować z substancjami żrącymi, trującymi, cuchnącymi, reaktywnymi itp. Do zlewu nie wolno wrzucać żadnych substancji stałych ( papierów, szkła, metali, substancji chemicznych itp.).
2. Dokładnie umyć szkło laboratoryjne. Wszystkie pojemniki z odczynnikami, czyste szkło laboratoryjne oraz sprzęt odkłada się na właściwe miejsce. Należy również zetrzeć ławki.
3. Sprawdzić, czy wszystkie zawory wodne zostały zamknięte, a urządzenia elektryczne wyłączone.
4. Umyć dokładnie ręce po ukończeniu pracy i uporządkować swoje stanowisko.